Slug (wat is dat nu weer?)

Soms hoor je ergens een mooie kreet of lees je ergens een mooie uitdrukking. Mooi dan alleen maar in de zin van :”dat bekt lekker”, ofwel het klinkt goed.
Toen ik het woord voor het eerst hoorde, ging dat vergezeld van een plaatje waardoor duidelijk werd wat men bedoelde. Maar er zijn modelspoorders die dit woord nog niet kennen.
Als u gaat zoeken in Webster’s New 20th Century Unabridged Dictionary (De Amerikaanse van Dale zou ik zeggen) vind je meerdere verklaringen die gaan van een kogel tot een rupsensoort. Maar wat wij ermee bedoelen staat er niet in. Zelfs niet in een woordenboek van het Amerikaanse slang (volkstaal). Hoe kom je nu met zo’n woord in de spoorwereld terecht?

Daar is naar mijn mening wel een redelijk logische, nou ja logische, verklaring voor.
De rups waar ik hierboven naar refereerde is een vrij elementair beest. Het is een beest dat de biologen als “leeg” beschouwen. Het beestje beweegt, maar alle andere dingen die we bij andere soorten aantreffen, ontbreken.
En dat is nu precies de verklaring voor het spoorgebruik van dat woord.

Een slug is een (meestal oudere) diesellocomotief waar de dieselmotor, de generator en alles wat daarbij hoort uit verwijderd is. Slechts de tractiemotoren zijn overgebleven. Meestal wordt de bovenbouw dan aangepast. Daar blijft vaak niets anders van over dan een soort kist waar een of meer zware stukken beton in zijn aangebracht. Die nieuwe bovenbouw heeft dan ook geen cabine meer. Wel zit er in de doosvormige opbouw een of meerdere deuren die nodig zijn om bij de tractiemotoren een soort inspectie te kunnen uitvoeren.

Waar worden die dingen dan voor gebruikt?
Het gebruik is bij de meeste maatschappijen beperkt tot het werk op de hele grote emplacementen en rangeerterreinen. Ook worden ze vaak ingezet bij het heuvelen. Omdat de zogenaamde “prime-mover” installatie ontbreekt, zijn de slugs altijd gekoppeld aan een reguliere locomotief waarvan de installatie voldoende vermogen over heeft om de tractiemotoren van de “slug” van stroom te voorzien.
In het kolenwingebied van de staat Virginia worden echter ook locomotieven gebruikt welke tot slug zijn omgebouwd, maar waarvan de bovenbouw niet is aangepast. Zij dienen als extra tractie vermogen in het bergachtige gebied waar de kolenwinning plaatsvindt. De maatschappij die deze dingen heeft is voornamelijk CSX ofwel Chessie Systems. De machines die door de anderen zijn omgebouwd varieren van SW’s tot diverse GP’s en General Electric machines.

De naam slug verwijst dan ook naar het langzaam voortbewegen van de meeste machines op de emplacementen en rangeerterreinen. Iemand die slenterend loopt, daarvan zegt men hij loopt ‘sluggish’. En daar komt dan weer een contradictie aan want de slugs die CSX gebruikt (ex GP30’s) maken deel uit van de motive power set die de treinen over de mainline brengt. En dat gaat tegenwoordig niet meer zo ‘sluggish’.
’t Is maar dat u het weet.

009-04.jpg
Een slug van BC Rail, dit is een Alco slug (kijk naar de trucks)

045-05.jpg
SP, dit is een SW slug (EMDof GMD serie SW700-800-900)

upy102.jpg
UP, gebruikte ook een SW

20040111pic030.jpg
Nog een mooie SW-slug(maatschappij onbekend)

co144t-as.jpg
Een GP-slug (mogelijk een GP9)






Zoek op deze site




Home