Tips & Trucs 1: Ballast in One Easy Lesson (1)

Ballast aanbrengen is lang niet zo moeilijk als het lijkt, als u er ook aan wilt beginnen, lees dan op uw gemak hoe u dit kunt doen.
In dit eerste deel uit de reeks Tips & Trucs doet Don Korthout uit de doeken hoe u een prachtig ballastbed kunt maken.
Het vervolg kunt u hier lezen.

Sommige mensen ontdekken pas hoeveel rijlengte zij in hun baan hebben als het hoofdstuk BALLAST voor de deur staat. Meer dan eens weerhoud deze lengte hen ervan een ballastbed aan te brengen. Jammer, want ballast geeft nou net dat extra stukje sfeer dat uw baan nog zou missen.

Om ballast aan te brengen behoeft u geen tovenaar te zijn. De materialen die gebruikt worden zijn of kant en klaar gekochte ballast, of materialen uit de natuur of de afvalbak, en allen zeer eenvoudig te verwerken. Er is slechts een voorwaarde waar u beslist de hand aan moet houden. En dat is: Ga niet overhaast te werk! Volg de methode punctueel op. Wanneer u dat doet, kunt u met een gerust hart aan het werk gaan.

Materialen

Het makkelijkst is het als u kant en klare ballast gebruikt, van een bekend merk, zoals Preiser Natureal, Realix, John's Lab of Woodland Scenics. Voor de juiste kleur kunt u overgaan tot het mengen van verschillende kleuren zoals grijs en bruin. U dient er echter wel rekening meet te houden dat de kleur ook sterk afhankelijk is van uw landschap. Vraag bij twijfel advies aan een meer ervaren vakbroeder en kijk eens op de kleuren foto's die u ongetwijfeld hebt van uw favoriete voorbeeld.
Meer aandacht is er nodig als u andere materialen wilt gebruiken. Zo is er bijvoorbeeld fijn aquariumgrind of grof zand, terwijl ook vogelkooienzand goede resultaten kan geven.

Voor al deze materialen geldt een ding: Eerst door een zeef halen, zodat u de stofdelen kunt verwijderen. Angst voor beschadiging van tandwielen en erger hoeft u niet te hebben als u de methode maar nauwgezet toepast.
In deze eerste aflevering houden we het bij de commerciële kant en klare ballast.

Methode voor kant en klare ballast

De methode voor het aanbrengen van de kant en klare ballast mag gerust de basismethode genoemd worden. Wanneer men andere materialen gaat toepassen gebruikt men dezelfde methode, aangepast aan het materiaal.
Het wordt nu tijd dat u gaat beginnen.

Als eerste zeeft u de ballast, ongeacht het merk, met behulp van bijvoorbeeld een theezeefje. Gaat u grote hoeveelheden prepareren, dan kunt u vanzelfsprekend een groter formaat zeef gebruiken. Belangrijk is dat u stof en ballast goed van elkaar scheidt.
Het stof bewaart u, want dat heeft ook een aantal mogelijkheden die aan het eind aan bod komen.
Nu gaat u de ballast droog aanbrengen. Vergeet hierbij vooral de zijkanten van de rail niet. Overdrijf echter niet, want het komt vaker voor dat er te weinig dan dat er teveel ballast ligt.
Gebruik voor het spreiden bijvoorkeur een zachte kwast of penseel. Zorg dat de bovenkant van de bielzen niet onder de ballast verdwijnt. Leg beslist niet meer dan 2 meter ballast tegelijk.
Wanneer u zover bent, kunt u naar de volgende stap.

U neemt nu een plantespuit. Deze vult u met leidingwater waaraan u enkele druppels "wetting agent" toevoegt.
Wat is nu weer "wetting agent"? Water heeft een grote oppervlakte spanning. Dat kunt u zien als u een druppel bekijkt. Het is dan echt een mooie ronde druppel die u ziet. "Wetting agent" zorgt ervoor dat de druppel niet meer mooi rond is, maar uitvloeit. Dat is precies wat u wilt. In de fotografie wordt wetting agent ook gebruikt. U kunt dus een flesje waterontspanner bij de fotozaak halen, maar u kunt ook een paar druppels van uw favoriete afwasmiddel toevoegen.
(Wat jammer nu, dat u nooit afwast).Na de toevoeging even goed schudden en u kunt beginnen.
Nu maakt u met behulp van die plantespuit de droog gelegde ballast drijfnat, maar dan ook echt drijfnat met het mengsel van water en wetting agent.
Hier mag u echt zorgen dat het water er vanaf druipt. Het is dan ook zaak dat u maatregelen neemt die voorkomen dat er onder de baan waterschade ontstaat.
Is dit echt goed gelukt, dan gaat u naar de volgende stap.

U neemt nu gewone witte houtlijm op waterbasis. Die verdunt u op basis van 1 deel lijm, 2 delen water. Ook hier voegt u enkele druppels "wetting agent" toe.
Dit mengsel wordt nu zeer goed geschud. Nu gaat u met behulp van een oog- of oordruppelaartje deze verdunde houtlijm op de drijfnatte ballast druppelen. Als alles tot nu toe goed is gegaan, zult u zien dat de verdunde witte houtlijm direct wegtrekt in de drijfnatte ballast. Dat komt door de toevoeging van de "wetting agent".
Ook in deze fase moogt u flink tekeer gaan. Want wanneer de zaak droog is zult u de lijm niet meer zien.

Nu komt de moeilijkste fase. De zaak moet nu drogen. Hiervoor dient u tenminste 24 uur uit te trekken. Werkt u echter in een ruimte waar over het algemeen een lagere temperatuur of een hogere vochtigheidsgraad heerst, dan moet u rekenen op minimaal 48 uur. Doet u dat niet, dan moet u ernstig rekening houden met mislukken.
Ook hier geldt:"Geduld is een schone zaak".
Zelfs een of meer dagen langer wachten kan geen kwaad.
Wanneer de voor u van toepassing zijnde tijd verstreken is, of wanneer na de minimale tijd uw geduld geen stand houdt, zult u zien dat u de beschikking heeft gekregen over een fraai ballastbed.
Om het geheel af te werken neemt u nu een redelijk harde borstel of kwast ter hand. Veeg over het nu droge ballastbed, zodat eventuele losse materialen verwijderd worden. Het is niet de bedoeling dat u nu probeert om alles weer los te krijgen, nee, door flink vegen of borstelen wordt alleen de losse ballast verwijderd. En dat is ook de bedoeling.
Voilą, uw ballast bed is klaar.


Een volgende keer zal ik het hebben over het gebruik van andere materialen.





Zoek op deze site




Home